11 tips til vellykket og respektfuld kommunikation på arbejdspladsen

11 tips for vellykket og respektfull kommunikasjon på arbeidsplassen

Veiledning på arbeidsplassen - veien til produktivitet Leser 11 tips for vellykket og respektfull kommunikasjon på arbeidsplassen Translation missing: no.article.general.reading_time

God og respektfull kommunikasjon danner grunnlaget for effektivt, tilfredsstillende og motiverende samarbeid i ethvert arbeidsmiljø. Slik kommunikasjon vil til syvende og sist føre til større gjensidig forståelse og vellykket samarbeid. Det er en viktig sosial ferdighet som lar deg handle effektivt selv i ulike og tverrkulturelle grupper. Respektfull, vellykket og profesjonell kommunikasjon innebærer mer enn bare evnen til å snakke. Det er en empatisk og sosial handling som krever samarbeid, deltakelse og rettferdighet i beslutningsprosesser, samt en aktiv støttekultur.

Hvorfor er det viktig?

Vellykket og respektfull kommunikasjonskultur bør utvikles i alle bedrifter og institusjoner – både i store bedrifter og små bedrifter, online eller personlig, spesielt i kundevendte tjenesteområder. Slik kommunikasjon kan bidra til å oppnå gjensidig respekt på ulike nivåer, f.eks. mellom prosjektleder og prosjektmedarbeider; mellom lærer og elev, mellom arbeidsgiver og arbeidstaker mv. Dårlig håndtert kommunikasjon, uvitenhet, en arrogant kategorisk måte å snakke på, manglende vilje til å lytte til hva andre mennesker har å si kan gradvis ødelegge selvtilliten samt ønsket om å dele ideer, åpne opp for andre eller tilbringe tid med dem. På grunn av mangel på respektfull kommunikasjon kan fremmedgjøring oppstå, følelsen av tilhørighet går tapt, - konfliktsituasjoner kan også oppstå som fremmer likegyldighet og aversjon, og ønsket om å samarbeide forsvinner.

Les om de beste tipsene for vellykket og respektfull kommunikasjon på arbeidsplassen:

  1. Lytt aktivt og uten å dømme

Emosjonell intelligens krever evnen til å lytte aktivt. Hvis noen henvender seg til deg for å få råd eller en forespørsel om å hjelpe til med å løse et problem, må du først og fremst lytte veldig åpent til den andre personens spørsmål eller behov. Med dette starter kulturen for gjensidig kommunikasjon, evnen til å løse et problem og finne ikke-standardiserte løsninger gjennom samarbeid. Ved å lytte aktivt sender du en melding til den andre om at det som angår den andre også er viktig for deg. Dermed veier din dømmekraft og ditt synspunkt ekstra vekt fordi du bryr deg om hva den andre personen har å si, og det representerer en virkelig profesjonell holdning – enten det er på jobb eller i et ikke-formelt miljø.

 

  1. Vis empati

Hvis du ikke vil eller ikke er klar til å virkelig lytte til den andre personen, er det bedre å ikke begynne å kommunisere, men hvis du gjør det, bør du ikke bare begynne med aktiv lytting, men også vise respekt og empati for den andre personen . persons problem. Å vise empati betyr å se problemet fra den andres ståsted, ta hensyn til egne følelser og erfaringer. Empati lar deg bedre forstå den andre personen når du setter deg selv i situasjonen den andre personen er i og prøver å tenke på hvordan du ville handlet i stedet for dem. Dette er emosjonell empati. Empati med den andres problem gjør det lettere å finne en løsning, og det gir også følelsesmessig trygghet, støtte og viser respekt for den andre.

  1. Fokuser på det positive

Du kan alltid finne noe positivt i alt. Selv om det ved første øyekast ser ut til at du ikke har noe til felles med den andre personen i et gitt øyeblikk, må du se på den andres situasjon gjennom noen grunnleggende tilstander eller verdier, eksistensielle basisposisjoner. Ja, kanskje du ikke er enig i den andres standpunkt eller innsikt i problemstillingen, men for eksempel er universelle menneskelige egenskaper, grunnleggende rettigheter, hverdagslige utfordringer felles for nesten alle. Det betyr også å fokusere på de vanlige aspektene og interessene, se positivt på likhetene, ikke forskjellene. Og senere, når grunnlaget for forståelse er etablert, kan du uttrykke din uenighet eller mening, der tankene dine er forskjellige, på en diplomatisk, berettiget og respektfull måte.

  1. Vær ærlig med andre

I gjensidig kommunikasjon er det vanligvis ingen verre situasjon enn å føle seg løyet for og senere finne ut at den andre har skjult noe for deg eller ikke har fortalt deg all informasjon og omstendigheter. Å skjule viktige fakta og saker hjelper ikke på situasjonen, men gjør den ofte verre. Ærlighet betyr ikke å fortelle alle alt om deg selv hele tiden. Åpenhet og ærlighet betyr å fortelle den andre personen hva du tenker, hvordan du ser ting og sette dine prinsipper og verdier i andre menneskers øyne, holde fast ved dem, men samtidig respektere og lytte med aksept til den andre personen og presentasjonen av hans verdisystem. Det representerer gjensidig sameksistens mellom ulike verdisystemer og aksept av hverandre i stedet for uenighet om verdier og prinsipper, som aldri kan føre til noe godt.

  1. Vær oppriktig og realistisk

La den andre personen være seg selv, ekte og ærlig, åpen i samtalen, ikke sett noen imaginære standarder fra ditt eget hode om hva den andre personen skal være eller hvordan de skal oppføre seg i gjensidig kommunikasjon. Ved å vise oppriktighet vil du motivere den andre personen til å komme nærmere sine mål, og du vil føle tilfredsstillelsen av å lykkes selv. På denne måten vil den andre personen vise deg respekt ikke på grunn av din posisjon, status eller råd, men på grunn av din oppriktighet, åpenhet og realistiske syn på livet. Og dette tipset inkluderer også muligheten til å beklage åpent og ærlig hvis du har gjort en feil. Å kunne innrømme feilene dine er et tegn på flotte og emosjonelt intelligente mennesker, og ved å gjøre det viser du at relasjoner er viktigere og mer verdifulle enn din forestilte egostandard.

  1. Sørg for å være direkte.

Folk er på ingen måte spåkoner og magikere som kan lese tankene dine. Dermed må begge parter i kommunikasjonen være direkte og åpne om sin innsikt i problemet og dets mulige løsninger. Åpenhet fører til en løsning som er mye mer vellykket enn å snakke indirekte og i sirkler. Selvfølgelig er det situasjoner der det er negative løsninger eller beslutninger som skal tas, men selv da kan åpenhet kombinert med takt og raushet og respekt gjøre slike situasjoner kommunisert og håndtert mer smidig og forståelig.

  1. Respekter den andre personen

Når du kommuniserer med andre, følg alltid den gyldne standarden: kommuniser og snakk til andre slik du vil at de skal kommunisere og snakke til deg. Det krever egentlig ikke så mye innsats fra deg. Reglene er enkle - vær høflig, si hei, ikke bruk sarkasme eller ironi i samtalen, smil til den andre personen, vis positive og varme følelser, åpenhet, og du vil merke hvordan verden og de rundt deg blomstrer og blir snillere og mer åpent. Vennlighet og respekt kommer langt – selv en liten takkemelding eller en morsom melding til en kollega vil gjøre dagen deres bedre.

  1. Vet når du skal ta en pause

Å ta en pause fra gjensidig kommunikasjon hjelper med å fokusere tanker, reflektere og bestemme hva du skal si og gjøre videre, og bør vurderes, spesielt hvis du er midt i en krangel eller en spent situasjon. Som de sier, tell til 10, pust, tenk og si hva du har å si. Selvfølgelig er det i teorien lett å si, men i praksis er det alltid vanskelig å implementere, men vi må alle jobbe med dette aspektet av personligheten vår. Vi har alle våre egne evner til å forbedre oss, vi lærer av egne og andres feil, og dermed vokser vi også i vår empati og følelsesmessige intelligens. Husk at når du kommuniserer, må du alltid ta en pause før du sier det du har å si. Dette bidrar til å holde fokus på den andre personens problemer og dine foreslåtte løsninger.

  1. Lær å inngå kompromisser

Emosjonell og generell intelligens krever at du er forsiktig og avstår fra å insistere, eskalere en samtale eller aggressivt angripe noen uttalelser og meninger du er uenig i. Mennesker er emosjonelle vesener, og vi ønsker alle å holde på våre meninger til slutten. Men å kjempe for vår mening lukker sinnet og begrenser tenkningen slik at den andre personen ikke lenger hører dine vurderinger og konklusjoner om situasjonen. Dette betyr ikke nødvendigvis at du er enig i meninger og utsagn du er uenig i. I opphetede situasjoner, spesielt på arbeidsplassen, er det godt å huske det gamle ordtaket - velg kamper verdt å kjempe for! Denne avgjørelsen kan gjøre eller ødelegge ditt rykte og potensielle forretningsavtaler.

 

  1. Vær konsekvent og åpen for å snakke

Gjensidig kommunikasjon skal alltid være mer eller mindre effektiv, det vil si – begge parter må bli hørt, forstått og komme til en konklusjon og løsning. Gi alltid den andre personen nødvendig tid, uavhengig av hvilken form for kommunikasjon den andre velger – over telefon, personlig eller skriftlig, ved bruk av elektroniske eller tradisjonelle kommunikasjonskanaler. Husk at tiden alltid er en alliert, spesielt i gjensidig kommunikasjon og å finne løsninger på den andre partens problemer. Vi er alle opptatt med våre egne oppgaver og problemer, så vær alltid åpne og fleksible for muligheten til å sette av tid til en viktig samtale. Og når du har bestemt tidspunktet for samtalen, ikke la den bli utsatt eller avlyst. Dette hjelper deg å holde deg fokusert og orientert mot å oppnå en løsning innenfor en gjennomsiktig tidsramme, som alltid er en indikator på produktivitet . Og til slutt, en påminnelse: Jo viktigere forholdet er, jo mer tid bør du bruke på samtaler ansikt til ansikt.

  1. Kroppsspråk er viktig

Kroppsspråk er et kraftig verktøy i kommunikasjon som ofte formidler mer enn ordene i seg selv. Det er den stille samtalen som finner sted ved siden av det talte budskapet ditt som påvirker hvordan ordene dine oppfattes. Vær oppmerksom på andres ansiktsuttrykk og sørg for at du er imøtekommende, siden smil formidler varme mens en rynke pannen antyder misbilligelse. God øyekontakt viser oppmerksomhet og selvtillit, mens det å unngå øyekontakt kan signalisere nervøsitet eller uærlighet. En oppreist holdning indikerer selvtillit og åpenhet, få øyekontakt, bruk åpent kroppsspråk og vis selvtillit med holdningen din. Ved å mestre kroppsspråk kan du bli en mer selvsikker og effektiv kommunikator i alle dine arbeidsinteraksjoner.

For å oppsummere

Vi er alle veldig forskjellige – med vår erfaring, livsoppfatning og personlige mening. Og mens vi går gjennom livet og det daglige arbeidet med vårt syn på ting, mennesker og situasjoner, møter vi de samme «annerledes unike menneskene» som vi må lære å finne et felles språk med, utvikle oss fleksibelt tilpasse oss andres meninger, ideer og holdninger. Noen ganger er det ikke så lett, men ved å lære noen grunnleggende om respektfulle kommunikasjonsmetoder og tips, blir det mye mer komfortabelt og effektivt å håndtere andre mennesker.

Arbeidsmiljøet ditt kan gjøre dagen din perfekt – eller ødelegge dagen. En respektfull og produktiv atmosfære og kommunikasjon fremmer samarbeid, øker moralen og skaper suksess. Denne artikkelen diskuterer 11 nøkkelelementer for å dyrke et slikt miljø, slik at du kan fremme et mer respektfullt og produktivt arbeidsmiljø for deg selv og dine kolleger. Ved å implementere disse praksisene kan du og kollegene dine skape en arbeidsplass der alle føler seg verdsatt, bemyndiget og fokusert på å nå det felles målet.