Mentoring arbejdspladsen - vejen til produktivitet

Veiledning på arbeidsplassen - veien til produktivitet

De beste tipsene om hvordan du kan bli en god og respektert leder for teamet ditt Leser Veiledning på arbeidsplassen - veien til produktivitet Translation missing: no.article.general.reading_time Neste 11 tips for vellykket og respektfull kommunikasjon på arbeidsplassen

Hva er veiledning?

Mentoring er en systematisk dannet relasjon basert på langsiktig og frivillig støtte mellom en erfaren person (mentor) som deler sin kunnskap, erfaring og meninger med en annen person (mentee) som er klar og villig til å høste erfaring fra denne utvekslingen og berike sin fagperson. ferdigheter. Mentoring på arbeidsplassen er et gjensidig og samarbeidsforhold som oftest oppstår mellom en senior og junior ansatt med det formål mentees vekst, læring og karriereutvikling. Ofte er mentor og mentee en del av en organisasjon, og det legges vekt på organisasjonsmål, kultur, yrkesvalg, råd om faglig utvikling og balanse mellom arbeid og privatliv.

Fordelene med veiledning

Mentoring er et trygt, støttende miljøforhold mellom to individer som en måte å overføre spesifikk kunnskap og ekspertise fra en person til en annen. I dette forholdet gir mentoren sin tid frivillig til å oppmuntre mentee. Veiledning skjer når eleven er i en ny situasjon, krever informasjon, og er i en overgangs- eller mellomfase. Mentorforhold kan være begrenset til et spesifikt prosjekt, men opprettholdes vanligvis så lenge det er nødvendig eller som avtalt.

Under veiledningsprosessen har adepten mulighet til å utvikle seg og få praktisk erfaring, tilegne seg kunnskap, nå mål lettere og raskere, og kan i betydelig grad forbedre nødvendige faglige ferdigheter. Mentoring som metode er mye brukt for å fremme samarbeid, produktivitet og forretningsvekst i disse situasjonene:

  • Å fremme ansattes læring i arbeidsmiljøet;
  • Å etablere bedre samarbeid og samhandling mellom team;
  • Som en måte å overføre viktige ferdigheter og kunnskaper på;
  • Å integrere nye retningslinjer, systemer og arbeidspraksis;
  • Gi støtte i kompliserte arbeidsprosesser;
  • Gi støtte dersom den ansatte bytter arbeidsplass eller rolle;
  • For å hjelpe med å introdusere og administrere nye prosjekter;
  • Å støtte gjennomføring av endringer i organisasjonen.

Hva gjør en god mentor?

Mentoring er en fin måte for én person å coache eller gi råd til en annen person med nyttige råd fra egen erfaring. Ved å bruke veiledningspraksis på arbeidsplassen, har du muligheten til å hjelpe talenter i organisasjonen - for å hjelpe folk med å øke effektiviteten, forbedre karrierevekstmuligheter og skape en mer produktiv arbeidsplass . For å være en god mentor må du ha solid erfaring innen din spesialitet og gode sosiale samhandlingsevner. Det kan være teknisk erfaring, ledererfaring, eller rett og slett livserfaring som du kan dele med andre. Hva skal til for å være en effektiv mentor:

Du må være villig til å hjelpe - være villig til å bruke tiden din på å hjelpe noen andre og opprettholde en positiv holdning i alt. Lær å se den lyse siden selv i kompliserte situasjoner for å motivere og løfte folk som trenger rådene dine.

Hold deg motivert og fortsett å forbedre kunnskapen din – slutt aldri å utvikle deg selv og fortsett å lære. For å hjelpe andre til å vokse, må du se verdien i din egen vekst. Mange mentorer innrømmer at veiledning har hjulpet dem i deres egen personlige utvikling.

Vær selvsikker – betyr ikke å bli cocky eller vokse et stort ego. I stedet må du ha evnen til å være kritisk og utfordre elevenes synspunkter på en måte som ikke er farlig, men som hjelper dem å se situasjoner fra et nytt perspektiv. Å være en selvsikker mentor betyr å kommunisere med andre på en direkte og ærlig måte uten å skade noens følelser med vilje.

Vær en aktiv lytter – vær oppmerksom på å behandle all informasjon som traineene sier. Se på kroppsspråk, hold øyekontakt og forstå hvilke temaer eleven synes er vanskelig å diskutere. Å vise at du lytter er en verdifull ferdighet i seg selv. Det viser at du verdsetter det personen sier og at du ikke vil kutte dem av. Det krever tålmodighet og vilje til å utsette forhastede dommer.

Still de riktige spørsmålene – de beste mentorene stiller spørsmål som får mentee til å tenke. Det er imidlertid ikke så enkelt som det høres ut. Som et enkelt tips til deg, hvis du ønsker å være en god mentor, må du ved å stille spørsmål få mentee til å tenke over hva du vil si og komme til den samme konklusjonen om og om igjen. For å gjøre dette, prøv å stille åpne spørsmål som ikke kan besvares med bare ja eller nei. Eller still mer direkte spørsmål som tilbyr flere svaralternativer, og analyser deretter sammen hvorfor de valgte det svaret.

Gi tilbakemelding – gjør det på en måte som nøyaktig og objektivt oppsummerer det du har anmeldt, men også tolker det eleven sa til informasjon som gir dem en merverdi. Bruk spesielt tilbakemeldinger for å demonstrere at du forstår elevens måte å tenke på. Dette er nøkkelen til å hjelpe dem å se situasjonen fra et annet perspektiv.

Hva er en mentors ansvar og oppgaver?

En arbeidsplassmentor kan være en direkte leder, en personalleder eller en spesifikt tildelt ekspert på feltet. Derfor er det mye ansvar for mentorer på arbeidsplassen avhengig av situasjonen. Normalt gir veileder daglig råd til den nyansatte, slik at den ansatte får både faglig og menneskelig støtte under tilpasningsprosessen.

Viktigst av alt gir veiledning en mulighet for den nyansatte til å tilegne seg nødvendig kunnskap, og delt kunnskap kan føre til bedre arbeidsresultater og gagne bedriftens produktivitet. Under veiledningsprosessen introduserer mentoren essensen, verdiene og selskapet selv, dets historie og andre relevante fakta. Noen av mentorens oppgaver består av introduksjonsopplæring, kunnskapsdeling og testing, ledelse av fellesarbeid og ikke-arbeidsrelaterte arrangementer, oppfølging av veiledningsprosessen, samt prosjektledelse, teamledelse m.m.

I noen bedrifter kan veiledningsprosessen se slik ut:

  1. Etter gjensidig avtale arrangerer mentoren gjensidige møter, opplæring eller læringssamlinger;
  2. Mentee forbereder og stiller spørsmål til mentor på forhånd;
  3. Mentoren overvåker, leder og kontrollerer veiledningsprosessen;
  4. Mentoren tildeler nye oppgaver, spesifiserer og kontrollerer hva som er gjort;
  5. Menteen gir tilbakemelding på hva som er nyttig og hva som må forbedres.

For at begge parter som er involvert i veiledningsprosessen (mentor og mentee) skal være tydelige på sitt ansvar når man starter veiledningsprosessen, er det verdt å avklare disse ansvarsforholdene. Mentoren har ansvar for:

  • Å gi all nødvendig informasjon og menneskelig støtte, men ikke for den andre personens evner eller personlige motivasjon til å lære;
  • For en klar avtale og avtaler med mentee om gjensidig veiledning

prosess - tid, varighet, frekvens, oppgaver, etc.;

  • Respekt for etiske og konfidensielle grenser under veiledningsprosessen;
  • Mentoren har ansvar for å overføre sin kunnskap til den nyansatte så godt han kan;
  • For å føle deg komfortabel med å veilede en kollega og, hvis det oppstår vanskeligheter eller tvil, diskutere dem med din mentee eller seniorrådgiver;
  • Å overføre nødvendige ferdigheter eller kunnskaper til den nye medarbeideren etter beste evne uten å manipulere informasjonen.

Mentoring er svært viktig i prosessen med å oppmuntre og forberede nye ledere . Det er et viktig verktøy for å skape og styrke motivasjon, utvikle meningsfølelse, øke effektiviteten og produktiviteten, nå overordnede bedrifts- og individuelle mål, og forbedre informasjonssirkulasjonen og gjensidig kommunikasjon.

Sammendrag

Husk at veiledning er praksisen med å dele og overføre informasjon, ekspertise og erfaring slik at mentees kan bruke den og bygge passende tillit til organisasjonen. Som mentor oppmuntrer, pleier og gir du støtte fordi du allerede har «gått veien» som menteen er på. Husk også at veiledning er en strukturert utvikling, du trenger ikke fortelle mentee alt du vet om temaet; Han må finne sine egne løsninger på situasjoner.

Mentoring er en fin måte å fremme en persons faglige og personlige utvikling, samt bidra til å skape en mer produktiv organisasjon. Dette er en gjensidig fordelaktig praksis for alle involverte, siden denne prosessen er nyttig for både mentor og mentee. Derfor er det viktig å behandle mentorforholdet med den respekten det fortjener. Fokuser relasjonen på elevens behov, bruk din erfaring og aktive lytteferdigheter, legg verdi til samtalen ved å gi tilbakemelding. Målet med veiledning er å gi veiledning, råd for å oppnå bedre resultater ved å bruke den nye kunnskapen gjennom vellykket samarbeid mellom mennesker på arbeidsplassen, som fører til produktive arbeidsresultater.